
تا زمانی که گوگل اعلام کرد که Universal Analytics (UA) بازنشسته خواهد شد، استفاده من از Google Analytics 4 (GA4) بیشتر تجربی بود. به عنوان یک تحلیلگر بازاریابی، از کشف مدل داده های جدید و ابزارهای تجزیه و تحلیل در اختیارم لذت بردم. دنیا پر از امکانات بود.
وقتی من شروع به استفاده از GA4 به عنوان پلتفرم اصلی گزارشدهی برای مشتریانمان کردم، چیزها بسیار کمتر سرگرم شدند. اشتباه نکنید، من معتقدم GA4 می تواند یک ابزار تجزیه و تحلیل داده بسیار قدرتمند باشد، اما منحنی یادگیری شیب دار است.
مهلت 1 جولای 2023 برای توقف پردازش داده ها برای UA نزدیک است، بنابراین ما در حال ارائه آموزش و انتقال به مشتریان خود برای استفاده از GA4 به عنوان پلت فرم گزارش اولیه آنها هستیم. اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانیم به شما کمک کنیم اینجا را کلیک کنید.
ناامید کننده ترین بخش این انتقال، استفاده از GA4 به عنوان منبع داده اولیه برای گزارش های ما در استودیو Looker (که قبلاً Data Studio بود) بود.
من شنیده ام که بازاریاب ها اشاره کرده اند که از استودیو Looker برای ایجاد گزارش هایی استفاده کرده اند که خواندن آنها راحت تر از داشبوردهای GA4 است، اما من نشنیده ام که آنها به این روند اشاره کنند که چقدر این روند می تواند ناامید کننده باشد.
دست و پنجه نرم کن، من چیزهای زیادی برای گفتن دارم.
چالش با GA4 و Looker Studio
از بسیاری جهات، GA4 هنوز مانند یک کار در حال پیشرفت به نظر می رسد، با تغییرات زیادی که به طور منظم راه اندازی می شوند که پیگیری آنها سخت است. در نتیجه، صفحه به روز رسانی آنها را به دقت زیر نظر داریم و مشتریان خود را از تغییرات عمده مطلع می کنیم.
بسیاری از ویژگی های درخواست شده توسط بازاریابان توسط گوگل منتشر شده است، مانند گزارش صفحه فرود و ابعاد تاریخ، اما فاصله ای بین آنچه در GA4 منتشر شده و ادغام با Looker Studio وجود دارد. بگذار توضیح بدهم.
وقتی معیارها و ابعاد جدید در GA4 منتشر می شوند، ممکن است فوراً در استودیوی Looker در دسترس نباشند. این به این معنی است که گزارشی که شما بسیار هیجان زده هستید برای مشتری خود ایجاد کنید هنوز در دسترس نیست.
اکنون باید منتظر بمانید، به بررسی ادامه دهید و دائماً تغییرات تکراری در گزارش های خود ایجاد کنید زیرا هرگز نمی دانید چه ویژگی هایی منتشر می شوند.
حالا گزارش ها را کار ثابتی نمی دانم. من می خواهم به طور مداوم گزارش هایی را که برای مشتریان خود ایجاد می کنم بهبود دهم. با این حال، چیزی که من نمیخواهم این است که احساس کنم اکنون دارم یک گزارش زیرمجموعه میسازم و ماهها در حال بازی کردن هستم.
سطح جزئیاتی که قبلاً میتوانستیم با UA به دست آوریم و قابلیت اطمینان اتصال استودیو Looker، که محدودیتهای سهمیه داده کمتری داشت، چیزی است که هنوز نمیتوانم با GA4 آن را بازتولید کنم.
در 10 سال فعالیتم به عنوان یک بازاریاب، هرگز تغییر پلت فرمی را تجربه نکرده ام که به اندازه این مورد چالش برانگیز باشد. از زمان نگارش این مقاله (مه 2023)، به نظر می رسد ادغام بین Looker Studio و GA4 یک فکر بعدی از جانب گوگل باشد.
معیارها و ابعاد محدود در دسترس است
این بزرگترین منبع ناامیدی من است.
وقتی GA4 معیار یا بعد جدیدی را معرفی میکند، طبیعتاً به این فکر میکنم که چگونه میتوانم از آن برای ایجاد بینش برای مشتریانمان استفاده کنم. در برخی موارد، من مدت زیادی منتظر انتشار این معیارها / معیارها بودم.
با این حال، همانطور که اشاره کردم، هنگامی که یک متریک/بعد در GA4 منتشر می شود، به این معنی نیست که به راحتی در ادغام استودیو Looker در دسترس است. من میتوانم از آنها در نظرسنجیها یا سفارشی کردن داشبوردهای گزارش در GA4 استفاده کنم، اما نمیتوانم یک گزارش استودیوی Looker با آنها ایجاد کنم. تاکنون این اتفاق در مورد نرخ پرش، صفحه فرود، میانگین مدت جلسه و غیره رخ داده است.
یکی از آزاردهنده ترین موقعیت هایی که هنوز هم در استودیو Looker و GA4 در دسترس نیست، بعد گم شده ماه سال است. برای دوره های اندازه گیری که چندین سال طول می کشد، این بعد برای گزارش عملکرد ماهانه حیاتی است. تشکر از مارک روست که یک بعد سفارشی را به اشتراک گذاشت که این را با موفقیت برای گزارشهای استودیو Looker بازسازی میکند.
در تصویر زیر، میتوانیم تمام ابعاد تاریخ موجود را در آن لحظه ببینیم.
اگرچه ممکن است راهحلهایی وجود داشته باشد، مانند مثال بالا، ترجیح میدهم Google این بعد را در ابتدا منتشر کند، یا حداقل زمانی که ابعاد زمان و تاریخ در نوامبر 2022 در دسترس قرار گیرد.
چیزهای کوچکی از این دست جمع میشوند و جمعآوری گزارشی که تصور میکردم به سؤالات بازاریابی مشتریانم پاسخ میدهد به یک چالش تبدیل میشود. من متوجه شدم که هم تیم داخلی ما و هم مشتری پس از ارائه گزارش به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند و من اغلب باید توضیح دهم که چگونه داده ها به طور کامل به همه سؤالات آنها پاسخ نمی دهد.
پس چه می توانیم بکنیم؟
💡 راه حل: از معیارها/کمیت های جدید برای سفارشی کردن مطالعات و گزارش های خود در GA4 استفاده کنید. مطمئن شوید که آنها را با دیگران در تیم یا کسب و کار خود به اشتراک می گذارید که نیاز به تجزیه و تحلیل مجموعه داده های خاص دارند. به نظارت بر ادغامهای Looker Studio/GA4 ادامه دهید و با در دسترس قرار گرفتن معیارها/ابعادهای جدید، گزارش خود را بهروزرسانی کنید.
محدودیت های سهمیه داده
چیزی که اغلب در اواخر سال گذشته شروع شد این بود که من گزارش را پیکربندی و آزمایش میکردم، آن را برای مشتری ارسال میکردم و آنها به من ایمیل میزدند تا بگویند پیشنمایش برای آنها کار نمیکند. وقتی این اتفاق افتاد فکر می کردم دارم دیوانه می شوم.
بعداً متوجه شدم که اگر در پیشنمایشهایی که قبلاً کار میکردند، پیامهای خطا میبینید، ممکن است مشکل مربوط به محدودیتهای سهمیه داده باشد. در ۷ نوامبر ۲۰۲۲، گزارشهای Looker Studio که به GA4 متصل بودند مشمول سهمیههای API دادههای Google Analytics شدند.
برای افزایش آستانه داده، باید در Google Analytics 4360 مشترک شوید که طبق شایعات از 50000 دلار در سال شروع می شود. این قیمتگذاری برای SMBها کاملاً گران است، که آنها را به انتخاب راهحلهای تحلیلی مقرونبهصرفهتر یا انتخاب سادهسازی گزارشهای خود به استودیوی Looker سوق میدهد.
سناریویی به سادگی موارد زیر می تواند گزارش شما را از بین ببرد: گزارش تک صفحه ای شما حاوی بیش از 10 نمودار و جداول که داده ها را از GA4 استخراج می کند، به سهمیه درخواست همزمان برای یک نمایش می رسد.
پیام زیر “خطای پیکربندی مجموعه داده” میتواند اغلب در پیشنمایشها ظاهر شود و معمولاً در طول هفته گزارش با دسترسی کاربران بیشتری به گزارش، آنها را مییابیم، که ما و مشتریانمان را ناامید میکند.
💡 راه حل: با در نظر گرفتن سهمیه داده ها، گزارش ایجاد کنید (مثلاً صفحات بیشتر با بازدیدهای کمتر). اطمینان حاصل کنید که همه ذینفعان آگاه هستند که در صورت رعایت محدودیت های سهمیه، گزارش ها ممکن است خراب شوند. اگر اغلب با سهمیه ها مواجه می شوید، از BigQuery یا سایر راه حل های گزارش دهی استفاده کنید.
BigQuery Push
همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از راههای دور زدن محدودیتهای سهمیه داده، استفاده از BigQuery قبل از ارسال دادههای خود به استودیوی Looker است.
تا زمانی که مستقیماً دادههای GA4 را در استودیو Looker دانلود نکنید، نیازی به نگرانی در مورد توکنهایی که مصرف کردهاید ندارید.
داراییهای رایگان GA4 دارای محدودیت روزانه ۱ میلیون رویداد هستند که به BigQuery صادر میشوند، که بسیار بیشتر از توانایی استودیو Looker است.
این انگیزه برای استفاده از BigQuery به خودی خود چیز بدی نیست. BigQuery چیزی است که گوگل به عنوان یک “انبار داده در فضای ابری” توصیف می کند و به شما امکان می دهد پرس و جوهای زبان پرس و جو ساختاریافته (SQL) را روی مجموعه داده های بزرگ اجرا کنید. برای اکثر کسب و کارهای کوچک، این کار تا به حال ضروری نبود، اما به سرعت در حال تبدیل شدن به موضوعی قابل تامل است.
از نظر قیمت، BigQuery به ازای هر گیگابایت حافظه فعال 0.020 دلار هزینه دارد و 10 گیگابایت اول داده پردازش شده در هر ماه رایگان است. بسته به نیازهای تجاری شما می توان آن را در صورت تقاضا یا با نرخ ثابت پرداخت کرد. از اینجا می توانید به ماشین حساب قیمت گوگل دسترسی داشته باشید.
در آینده نزدیک، بسته به نیاز مشتریان، گفتگوهای بیشتری با مشتریان خود در مورد استفاده از BigQuery خواهیم داشت.
💡 راه حل: اگر اغلب با استودیو Looker به سهمیه داده های خود می رسید، BigQuery را در نظر بگیرید، اما به خاطر داشته باشید که ممکن است برای کار بر روی یکپارچه سازی به یک تحلیلگر داده با دانش SQL نیاز داشته باشید. از طرف دیگر، ممکن است بخواهید راه حل گزارش دیگری پیدا کنید که با GA4 ادغام شود.
افکار نهایی
وای، صحبت کن
من می خواهم با یک نکته مثبت پایان دهم: تغییر خوب است. از بسیاری جهات، GA4 همه را قادر میسازد تا تصمیمات دقیقتری بگیرند و ویژگیهای قدرتمند مدلسازی دادهها به بازاریابان اجازه میدهد در دنیایی با محوریت حریم خصوصی پیشرفت کنند.
ما نمی دانیم آینده GA4 چه خواهد شد، اما با نزدیک شدن به آخرین مهلت، منتظر عرضه های جدید زیادی هستیم. به نظر میرسد گوگل به جامعه گوش میدهد و به تدریج گزارشها، معیارها/معیارها و ویژگیهای درخواستی گسترده را منتشر میکند. دو مثال خوب، راه اندازی مجدد بعد نرخ پرش و گزارش صفحه فرود است (اگر کسی در گوگل این مقاله را می خواند، آیا می توانیم حاشیه نویسی ها را پس بگیریم؟).
تنها آرزوی من این است که ادغام Looker Studio کمی TLC بیشتری از Google دریافت کند و سپس من یک تاجر خوشحال باشم.
اگر تا اینجا بخوانید و نظر خود را به من بگویید از اینکه با من همراهی کردید سپاسگزارم. برای ادامه مکالمه، @sitevisibility را در لینکدین یا توییتر تگ کنید.
از طرف دیگر، اگر به دنبال پشتیبانی برای حساب گزارش یا GA4 خود هستید، لطفاً با ما تماس بگیرید. می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید. خوشحال می شویم کمک کنیم!