
اگر در زمینه بازاریابی هستید، قطعاً نام «CPC» یا هزینه هر کلیک را شنیده اید. این بخش مرکزی تبلیغات پولی است و تجزیه و تحلیل آن عنصر کلیدی هر استراتژی PPC است.
اما از اول شروع کنیم…
در واقع به چه معناست؟ چگونه آن را محاسبه می کنید؟ انواع مختلف آن چیست؟
ما همه اینها و خیلی چیزهای دیگر را در این وبلاگ پوشش خواهیم داد!
CPC چیست؟
هزینه به ازای کلیک (CPC) معیاری است که در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) مورد استفاده قرار میگیرد، که در آن تبلیغکننده با هر بار کلیک روی تبلیغ، مبلغ مشخصی را پرداخت میکند. این سیستم بر اساس بودجه روزانه ای که توسط تبلیغ کننده تعیین می شود عمل می کند و می تواند بر اساس رقابت، صنعت و فصلی بودن متفاوت باشد.
CPC در واقع هزینه نمایش یک تبلیغ در موتورهای جستجو، سایتهای شبکههای اجتماعی و سایر پلتفرمها است. CPC یک معیار مهم برای یک تبلیغ کننده است زیرا کلیک ها و هزینه ها به سرعت افزایش می یابد. نظارت بر CPC و اطمینان از اینکه بودجه شما را منعکس می کند به موفقیت کمپین های شما کمک می کند.
چگونه CPC را محاسبه می کنید؟
هزینه هر کلیک (CPC) با تقسیم هزینه یک تبلیغ بر تعداد کلیک هایی که دریافت می کند محاسبه می شود. استراتژی پیشنهادی که انتخاب می کنید نیز نقش مهمی در اهداف تبلیغاتی شما و نحوه محاسبه CPC شما خواهد داشت.
همچنین میتوانید استراتژی تبلیغات خود را با معیارهای CPC خاصتر، مانند حداکثر CPC، میانگین CPC، CPC واقعی و استراتژی پیشنهاد قیمت CPC دستی خود، تجزیه و تحلیل کنید.
حداکثر چیست؟ CPC’؟
حداکثر CPC بالاترین مبلغی است که یک تبلیغ کننده حاضر است برای یک کلیک روی یک تبلیغ بپردازد. اگر حداکثر CPC روی 5.00 پوند تنظیم شده باشد، اگر مشتری روی تبلیغ کلیک کند، میتوانید تا 5 پوند پرداخت کنید.
برای تعیین حداکثر CPC که میخواهید تعیین کنید، میتوانید از Keyword Planner برای مشاهده قیمت پیشنهادی بالای صفحه (بالا و پایین) استفاده کنید – به این ترتیب میتوانید بالاترین و کمترین پیشنهاد را ببینید، قیمت کلمه کلیدی به ازای هر کلیک چقدر است. شما اغلب کمتر از حداکثر CPC خود می پردازید، زیرا در هر حراج فقط آنچه را که لازم است برای رتبه بالاتر از تبلیغ کننده زیر خود پرداخت می کنید.
تنظیم حداکثر CPC می تواند برای کمپین های شما مفید باشد زیرا می توانید CPC های متفاوتی را برای گروه های تبلیغاتی و کلمات کلیدی مختلف تنظیم کنید و به شما کنترل بیشتری بر پیشنهادات و بودجه خود می دهد.
“متوسط CPC” چیست؟
میانگین CPC مبلغی است که برای یک کلیک روی تبلیغ خود از شما دریافت می شود. هزینه با تقسیم کل هزینه کلیک ها بر تعداد کل کلیک ها محاسبه می شود. این با حداکثر CPC متفاوت است زیرا بر اساس CPC واقعی شما محاسبه می شود، نه بر اساس تخمین.
به زبان ساده، این میانگین قیمتی است که برای هر کلیک روی یک تبلیغ هزینه می کنید. بسته به هدف جستجویتان، ممکن است در برخی روزها بیشتر و در روزهای دیگر کمتر هزینه کنید. همه اینها زمانی که میانگین CPC خود را در ماه مشاهده کنید منعکس می شود.
“CPC واقعی” چیست؟
CPC واقعی مبلغ نهایی است که برای یک کلیک از شما دریافت می شود. شما معمولاً برای یک CPC واقعی بسیار کمتر از مبلغ محاسبه شده پرداخت خواهید کرد، زیرا فقط باید حداقل مبلغ را بپردازید تا رقیبی را که برای همان کلمات کلیدی پیشنهاد می دهد، شکست دهید.
بر این اساس، CPC واقعی محاسبه میشود و قیمت واقعی را به شما میدهد. این می تواند بسته به صنعت، رقابت و فصلی متفاوت باشد. اگر در یک صنعت رقابتی و فصلی هستید، ممکن است متوجه شوید که هزینه تبلیغات شما از ماه به ماه متفاوت است.
حصول اطمینان از داشتن بودجه کافی برای رقابت در صنعت خود مهم است، اما رتبه آگهی و امتیازهای کیفیت به همان اندازه مهم هستند که تبلیغ شما در کجا نمایش داده می شود.
رتبه تبلیغ چیست؟
رتبه آگهی امتیازی است که تعیین می کند تبلیغ شما در کجای SERP ظاهر شود. این با توجه به مقدار پیشنهاد، کیفیت آگهی، رقابت حراج و هدف جستجوی کاربر تعیین می شود.
امتیاز کیفیت چیست؟
امتیاز کیفیت به شما این امکان را می دهد که بدانید تبلیغ شما در برابر رقبا چقدر خوب عمل می کند. امتیاز کیفیت بالاتر به این معنی است که تبلیغات و صفحه فرود شما برای کاربر و جستجوی آنها مفیدتر از تبلیغات رقیب شما هستند. CTR مورد انتظار، ارتباط آگهی و ارتباط صفحه فرود به تعیین نتیجه شما کمک می کند.
اگر همه این الزامات را برآورده کنید، شانس خوبی برای شکست دادن رقبای خود و ظاهر شدن در نتایج جستجو بالا خواهید داشت.
“CPC دستی” چیست؟
همانطور که گوگل خودکارتر می شود، استراتژی های مناقصه دستی محدودتر می شوند.
CPC دستی یکی از معدود روشهای مناقصه دستی است که Google به تبلیغکنندگان اجازه میدهد در کمپینهای خود اعمال کنند.
این به شما امکان می دهد حداکثر هزینه هر کلیک (CPC) خود را برای تبلیغات خود تعیین کنید. این با استراتژی های مناقصه خودکار، که مبلغ پیشنهادی را برای شما تعیین می کند، متفاوت است. اگرچه Google در حال حرکت به سمت استراتژیهای پیشنهاد قیمت خودکار است، CPC دستی همچنان یک استراتژی بسیار محبوب است زیرا به شما امکان میدهد حداکثر مبلغی را که میخواهید برای هر کلیک روی تبلیغات خود بپردازید تنظیم و کنترل کنید. این استراتژی مناقصه می تواند برای تبلیغ کنندگانی که خواهان کنترل بیشتر بر کمپین ها و بودجه خود هستند، مفید باشد.
با استفاده از Keyword Planner
Keyword Planner یک ابزار ضروری برای یافتن CPC کلمات کلیدی مورد نظر شما است. معیارهای ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند به شما کمک کند تعیین کنید آیا یک کلمه کلیدی برای کمپین های جستجوی شما مفید است یا خیر.
این یک ابزار رایگان است که توسط Google در حساب Google Ads شما ارائه شده است که می توانید آن را در ابزارها و تنظیمات خود بیابید.
برنامه ریز کلمات کلیدی می تواند با ارائه پیشنهادات کلیدواژه مرتبط با محصولات، خدمات یا وب سایت شما، به شما کمک کند کلمات کلیدی جدیدی را کشف کنید. همچنین به شما امکان می دهد میانگین تعداد جستجوهای یک کلمه کلیدی خاص را مشاهده کنید.
اینجاست که میتوانید مزایا و معایب استفاده از یک کلمه کلیدی خاص را بسنجید و تعیین کنید که آیا به نفع کمپینهایتان است یا خیر.
تبلیغات در Google Ads ممکن است گران شود، بنابراین مهم است که هزینه هر کلمه کلیدی را که قصد استفاده از آن را دارید بررسی کنید. همچنین میتوانید با مشاهده کمترین و بالاترین قیمتی که برای یک کلمه کلیدی میپردازید، این موضوع را در برنامهریز کلمات کلیدی مشاهده کنید. به این ترتیب می توانید تعیین کنید که آیا کلمه کلیدی سودآور است یا خیر.
Keyword Planner همچنین ابزار مفیدی برای تقسیم بندی کمپین های شما است. هنگامی که عباراتی را که می خواهید استفاده کنید تحقیق کردید، می توانید آنها را در دسته بندی ها سازماندهی کنید، که سپس می توانند به کمپین ها یا گروه های تبلیغاتی شما تبدیل شوند.
با کارشناسان صحبت کنید
دنیای PPC گیج کننده است، مملو از کلمات اختصاری و اصطلاحات مختلف است، و همگام شدن با همه آن می تواند سخت باشد!
همچنین، وقتی نوبت به بودجه شما می رسد، می خواهید بتوانید روی آن حساب کنید که عاقلانه و در مکان هایی که به رشد کسب و کار شما کمک می کند خرج شود.
این جایی است که تیم ما از کارشناسان برنده جوایز می تواند کمک کند.
درباره رویکرد ما به PPC بیشتر بیاموزید یا همین امروز با تیم ما تماس بگیرید!
کیتی دارای مدرک کارشناسی ارشد در بازاریابی است و با طیف وسیعی از مشتریان برای تکمیل محتوای Google Ads خود کار کرده است.