
استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال، یک انقلاب فناوری را آغاز می کند زیرا بازاریابان به سرعت فرآیندهای خود را تنظیم می کنند تا راه را برای آنها باز کنند. [to paraphrase] ربات های جدید روی بلوک. در ظاهر، به نظر میرسد که ابزارهای هوش مصنوعی موجی از نکات مثبت را به ویژه در بازاریابی محتوا به ارمغان میآورند – موجی از محتوای رایگان و سریع تولید شده را برای استفاده به عنوان وثیقه بازاریابی ایجاد میکنند. اما با گذشت هفته ها از آزمایش محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، ما شروع به مشاهده این موضوع کرده ایم که شاید مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا بیشتر از هزینه ها نباشد.
بیایید صادق باشیم، “سریع” و “رایگان” به ندرت با محصولات با کیفیت بالا (نه فقط در بازاریابی) مرتبط می شوند، و تولید محتوای بی کیفیت اولین قدم برای سقوط رتبه بندی جستجوی ارگانیک شما است.
از آنجایی که 75 درصد از مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه می کنند، سئو یک ابزار ضروری برای بازاریابان دیجیتال است. بنابراین، در حالی که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا در حال محبوبتر شدن است، مهم است که به گذشته نگاهی بیندازیم و تأثیر بزرگتر این ابزارها بر سئو (و سایر حوزههای بازاریابی دیجیتال) را به درستی ارزیابی کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که روشهای خود را زودتر از موعد وفق نمیدهیم. ابزارهایی را در نظر بگیرید که به جای تسهیل موفقیت، مانع از روند ما می شوند.
استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق
مهم است که به یاد داشته باشید که همه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در برابر مجموعهای از دادههای موجود آموزش داده شدهاند، به این معنی که قادر به تولید تحقیقات منحصربهفرد نیستند – و تحقیقاتی که تولید میکند از هیچ منبعی پس از تاریخ معینی به دست نخواهد آمد. بنابراین، هنگام تحقیق برای کپی محتوا، توجه داشته باشید که داده های منبع ممکن است به روز نباشند.
در حالی که همان مسائل مربوط به عدم توانایی تولید داده های منحصر به فرد باید در نظر گرفته شود، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند به تحقیقات کلمات کلیدی مورد نیاز برای SEO کمک کنند. از ابزارهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی می توان برای موارد زیر استفاده کرد:
کلمات کلیدی مرتبط با عبارت کلید واژه تمرکز خود را بیابید سازماندهی کلمات کلیدی بر اساس هدف جستجو یافتن اشیاء مرتبط برای کلمات کلیدی و عبارات تمرکز
باز هم، از آنجایی که همه اینها بر اساس دادههای موجود است، آنها ممکن است کلمات کلیدی فعلی را تولید نکنند – و نمیتوانند اطلاعاتی مانند اینکه کدام کلمات کلیدی در حال حاضر در حال ترند هستند یا از چه کلمات کلیدی بر اساس رویدادهای جاری یا موضوعات خبرساز استفاده کنید. اتفاق نظر کلی این است که هوش مصنوعی می تواند برای کمک به تحقیقات کلمات کلیدی استفاده شود – اما نه برای جایگزینی کامل فعالیت های انسانی.
استفاده از هوش مصنوعی برای کپی رایتینگ
اگرچه هوش مصنوعی توانایی ایجاد محتوایی را دارد که بتواند بررسی های سرقت ادبی را پشت سر بگذارد، همانطور که قبلا ذکر شد، نمی تواند محتوای واقعا منحصر به فرد ایجاد کند. با در نظر گرفتن این موضوع، هنگام نوشتن برای ایجاد محتوایی که تخصص را نشان می دهد، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی می تواند محدود شود. بیایید به تأثیر بزرگتر این نگاه کنیم…
الگوریتم یک موتور جستجو به چندین جنبه نگاه می کند تا ارزیابی کند که آنها چگونه محتوا را در صفحات نتایج خود رتبه بندی می کنند. یکی از این جنبهها این است که محتوای صفحه شما چقدر با الزامات EEAT (تجربه، تخصص، اقتدار و اعتماد) مطابقت دارد. موارد متعددی وجود دارد که در آنها مشخص شده است که هوش مصنوعی محتوای نادرست تولید می کند. این نشان دهنده مشکلات بیرون راندن این محتوا – بدون دخالت انسان – است، زیرا محتوای نادرست واقعاً بعید است که تخصص یا اقتدار را در جایگاه شما نشان دهد.
موتورهای جستجو همچنین به دنبال محتوای جدید و منحصر به فرد برای نمایش در صفحات نتایج با تغییر روندها، ظهور تحقیقات جدید و تغییر نظرات هستند. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی – که اساساً محتوای بازنویسی شده از محتوای از قبل موجود است – اغلب هیچ یک از الزامات فوق را برآورده نمی کند که متعاقباً تأثیر منفی بر SEO دارد.
با در نظر گرفتن همه موارد فوق، می توانیم نتیجه بگیریم که انتشار محتوایی که فقط توسط هوش مصنوعی نوشته شده است در موتورهای جستجو رتبه بالایی نخواهد داشت – و بنابراین به مخاطب هدف شما نمی رسد – که تأثیر منفی بر اهداف تجاری و فروش خواهد داشت. در اصل، هوش مصنوعی نباید به عنوان جایگزینی مستقیم برای یک کپی رایتر استفاده شود.
استفاده از هوش مصنوعی برای سئو فنی [metadata, headings & more]
هنگامی که محتوای ماهرانه خود را تهیه کردید، می خواهید به نوشتن “جزئیات دقیق” سئو فنی فکر کنید. به روشی مشابه با آنچه قبلاً بحث کردیم، هوش مصنوعی می تواند برای تحقیق یا ارائه ایده هایی برای عناصر فنی سئو مانند:
برچسبهای عنوان توضیحات متا خطوط کلی پست سوالات متداول طرح کلی … و موارد دیگر
استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در این شرایط ارزش بیشتری نسبت به استفاده از آنها برای کپی رایتینگ دارد. توجه داشته باشید که برای اکثر برنامه های هوش مصنوعی ورودی = خروجی. به این معنی که هرچه ورودی دقیق تر و توصیفی تر باشد، خروجی بهتری خواهد داشت. ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT را می توان در GoogleSheets ادغام کرد تا به ایجاد این عناصر محتوا کمک کند. استفاده از هوش مصنوعی در این راه می تواند با ارائه عناصر فنی SEO برای قطعات طولانی نوشته شده توسط انسان، در کسری از زمانی که یک کپی رایتر می تواند – با سطح کیفی مناسب، به روند کپی رایتینگ سرعت ببخشد.
همچنین میتوان از آن برای ایجاد عناوین، ابردادهها یا عناوین صفحهای که شامل کلمات کلیدی خاصی هستند یا به روشی تاکتیکی برای اهداف سئو تولید میشوند، استفاده کرد. به این ترتیب، ابزارهای هوش مصنوعی می توانند بر جستجوی ارگانیک تأثیر مثبت بگذارند.
همانطور که گفته شد، همیشه ترجیح داده می شود که حداقل یک چشم انسانی برای بررسی واقعیت و ویرایش قبل از پخش زنده داشته باشید. همچنین، اگرچه این فرآیند طولانیتر طول میکشد، اما ورودی انسان در عناصر فنی SEO تقریباً همیشه نتایج با کیفیتتری نسبت به هوش مصنوعی ایجاد میکند – به دلیل تحقیقات عمیقتر و دانش کاری بهتر در مورد موضوع.
استفاده از هوش مصنوعی برای تولید ایده
روش دیگری که میتوان از هوش مصنوعی در نوشتن محتوا استفاده کرد، ایجاد ایدههای سرفصل برای مقالات در یک موضوع یا جایگاه خاص است. باز هم در این مورد باید ورودی = خروجی ایده را در نظر بگیریم. بیایید به مثال زیر نگاه کنیم:
در حالی که سه عنوان وبلاگی که ایجاد می کند بسیار خوب هستند، استاندارد هستند – فاقد شخصیت هستند، هیچ نشانه واقعی از مخاطبانی که می خواهند به آنها دسترسی پیدا کنند یا محتوایی که ممکن است در مقاله بیابید وجود ندارد. بیایید یک مثال سریع را با کمی جزئیات بیشتر امتحان کنیم:
اکنون می توانید تفاوت بین دو خروجی تولید شده را مشاهده کنید. نکته اصلی بیشتر برای مخاطبان جوانتر است و با استفاده از زبانی مانند «سلاح مخفی» «سمت تاریک» «غافلگیرکننده» «تعلیق» ایجاد میکند. از سرفصلهای ایجاد شده قبلی همانطور که میبینید، اما در اعلان تیتر با کلمات دیجیتال مارکتینگ کلید خورده است – اگرچه نگاه کنید اولین پیشنهاد این درخواست برآورده نشد everI در درخواست کردم که سرفصل باید شامل کلمات بازاریابی دیجیتال باشد – و اولین پیشنهاد را بفرمایید این درخواست انجام نشد[кактоепоискано“чрезизползваненаезиккато„тайнооръжие“„тъмнастрана“„изненадващо“Заглавиятасамалкопо-фокусиранивърхупредложенататемаисапо-малконеясниотпо-раногенериранитезаглавияКактоможетедавидитеобачепоискахвподканатазаглавиетодавключвадумитедигиталенмаркетинг–иакопогледнетепървотопредложениетоваисканенебешеизпълнено[asrequested’byusinglanguagesuchas‘secretweapon’‘darkside’‘surprising’ThetitlesareabitmorefocusedonthetopicthatwassuggestedandlessvaguethantheearliergeneratedtitlesAsyoucanseehoweverIrequestedinthepromptthattheheadingmustincludethewordsdigitalmarketing–andifyoulookatthefirstsuggestionthisrequestwasnotmet
همانطور که در بالا نشان داده شد، با دادن یک دستور توصیفی تر، می توانید از هوش مصنوعی بخواهید که کلمات کلیدی خاصی را درج کند، برای مخاطب خاصی بنویسد، یا حتی یک لحن یا حالت برای نوشتن ایجاد کند – که همه اینها می توانند تأثیر مثبتی بر سئو داشته باشند. با این حال، ما همچنین میتوانیم ببینیم که محتوای تولید شده دقیقاً از دستور پیروی نمیکند که ابزارهای هوش مصنوعی بسیار عالی هستند – و باید با احتیاط استفاده شوند.
آینده هوش مصنوعی برای سئو و بازاریابی دیجیتال…
آیا هوش مصنوعی بر سئو تاثیر منفی دارد؟ مانند بسیاری از چیزها، پاسخ فقط سیاه و سفید نیست. آخرین تحولات در هوش مصنوعی بدون شک چشمگیر است. ما یک جهش بزرگ در فناوری انجام دادهایم – و احتمالاً هنوز پتانسیل کامل هوش مصنوعی را ندیدهایم، زیرا فناوری هر روز به پیشرفت خود ادامه میدهد. با این حال، در زمان نگارش این مقاله، هوش مصنوعی به اندازه کافی برای تولید محتوای طولانی که واقعا منحصربهفرد است یا تخصص خود را نشان میدهد، پیشرفت نمیکند و بنابراین واجد شرایط رتبهبندی بالا در موتورهای جستجو بدون مشارکت انسانی نیست. این بدان معنا نیست که همه اینها خبر بدی است، شرایطی مانند تولید ایده، ابرداده، کلمات کلیدی و موارد دیگر وجود دارد که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می تواند مفید باشد.
در حالی که ما در کلیک تمایل داریم با دیوید موافق باشیم (قول میدهم ما تعصبی نداریم، فقط به متخصصان خود ایمان داریم)، افراد دیگر بدون شک نظرات متفاوتی در این مورد خواهند داشت. صرف نظر از این، واضح است که استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی باقی مانده است. به عنوان بازاریاب، ما باید خود را با فناوری های در حال تکامل وفق دهیم و از آنها در کنار خلاقیت خود برای کمک به رشد کسب و کار خود استفاده کنیم.