
اعلام گوگل مبنی بر اینکه استفاده از کوکی های شخص ثالث در کروم را تا پایان سال 2023 متوقف خواهد کرد، جای تعجب ندارد – بسیاری از مرورگرهای دیگر قبلاً این فناوری بدنام را کنار گذاشته اند.
با این حال، این اشتباه را نکنید که فکر کنید حذف کوکیهای شخص ثالث به معنای حذف همه ردیابی است. نیاز به کسب رضایت کاربر برای پردازش دادههای آنها بیش از هر زمان دیگری حیاتی است – و مدتها پس از حذف کوکیهای شخص ثالث ادامه خواهد داشت.
چه اتفاقی می افتد؟
گوگل اعلام کرده است که کوکی های شخص ثالث را در پایان سال 2023 در پاسخ به قوانین و مقررات جدیدی که در ژوئن 2021 لازم الاجرا شده اند – مانند مقررات حریم خصوصی و ارتباطات الکترونیکی (PECR) حذف خواهد کرد.
طرح گوگل برای حذف تدریجی استفاده از کوکیهای شخص ثالث در کروم، تنها بخشی از استراتژی بزرگتر آنها برای ایجاد یک جعبه ایمنی حریم خصوصی است که به آنها اجازه میدهد تا ضمن محافظت از حریم خصوصی کاربران، کاربران را ردیابی کنند. با این حال، گوگل با چالشهای جدی در برابر این سندباکس در قالب تحقیقات ضدتراست توسط کمیسیون اتحادیه اروپا و سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) مواجه است.
این حذف کوکیها برای هر کسی که از Chrome استفاده میکند، پیامدهایی دارد، اگرچه Chrome تنها کسی نبود که این تغییر را اعلام کرد – مرورگرهای دیگر از آن زمان پیروی کردند.
حذف کوکی ها به چه معناست؟
برای درک بیشتر در مورد معنای حذف کوکی ها، باید چهار نوع اصلی داده را بدانید:
دادههای Zero-Party – این دادههایی است که کاربر عمداً و فعالانه با یک نام تجاری به اشتراک میگذارد، مثلاً تاریخ تولد خود را در ازای یک پیشنهاد انحصاری به شما میدهد. دادههای شخص اول – دادههایی که برند مستقیماً از مصرفکنندگان جمعآوری میکند و سپس مالک آن هستند. فقط از وب سایتی که کاربر در آن وارد شده است قابل دریافت است. نمونههایی از دادههای شخص اول شامل سابقه خرید و تعامل ایمیل است. دادههای شخص دوم – دادههای بهدستآمده از یک شریک مورد اعتماد یا دادههای رفتاری به اشتراک گذاشته شده بین شرکتها، برای مثال دادههای وفاداری مشتری که توسط یک فروشگاه مواد غذایی به یک شرکت کارت اعتباری فروخته میشود. دادههای شخص ثالث – دادههای جمعآوریشده توسط شرکتهایی که مستقیماً به کاربر یا دادههای هویتی و رفتاری خریداریشده مرتبط نیستند، مانند دادههای جمعیتی عمومی یا دادههای آبوهوا.
مرورگرهایی مانند Chrome میتوانند حداکثر ۸ نوع کوکی را ذخیره کنند، اگرچه کوکیهای داده شخص اول و شخص ثالث رایجترین آنها هستند.
کسپرسکی کوکی را به عنوان “فایل های متنی با قطعات کوچک داده که برای شناسایی رایانه شما در هنگام استفاده از شبکه رایانه ای استفاده می شود” تعریف می کند.
پس از اینکه مرورگرها کوکیهای شخص ثالث را حذف کردند، همچنان میتوانید به کاربران دسترسی داشته باشید و تبلیغات شخصیسازی شده را به آنها ارائه دهید، اما بدون رضایت هر بازدیدکننده از وبسایت خود نمیتوانید این کار را انجام دهید.
چرا رضایت اینقدر مهم است؟
رضایت عنصر اصلی همه قوانین اصلی حفاظت از داده ها در سراسر جهان، از مقررات عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا (GDPR) تا مقررات عمومی حفاظت از داده های برزیل (LGPD) بوده و خواهد ماند.
حذف کوکی های شخص ثالث به معنای پایان رضایت نیست.
رضایت حتی مهمتر میشود زیرا وبسایت شما باید قبل از اینکه بتوانید هر دادهای را ذخیره کنید – بدون در نظر گرفتن فناوری مورد استفاده، از کاربرانش درخواست کرده و رضایت آنها را جلب کند.
وب سایت شما همچنین باید کاربران را در مورد فناوری هایی که برای جمع آوری داده های آنها استفاده می کنید مطلع کند. شما باید این رضایت را مستند کرده و سالانه آن را تمدید کنید.
رضایت نه تنها برای حفظ حریم خصوصی داده ها حیاتی است. همچنین در صنعت فناوری تبلیغات مرکزی است – و از زمان انتشار حالت رضایت Google در سپتامبر 2020 وجود داشته است. این حالت به وبسایتها اجازه میدهد تا همه سرویسهای Google را بر اساس رضایت کاربران نهایی خود اجرا کنند – تعادل ردیابی و رعایت بر اساس رضایت.
معرفی حالت رضایت توسط گوگل یک سیگنال واضح از طرف آنها است که می خواهند دنیای فناوری تبلیغات در جهت رضایت حرکت کند، به این معنی که تبلیغات دیجیتال باید با حریم خصوصی داده ها متعادل شود.
اگرچه کوکیهای شخص ثالث در Chrome در چند سال آینده ناپدید میشوند، رضایت به یک مکان مرکزی منتقل میشود.
این برای بازاریابی دارویی چه معنایی دارد؟
کوکی های شخص ثالث به طور گسترده در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا برای ردیابی فعالیت وب سایت در هنگام اجرای یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال به منظور هدف قرار دادن بیشتر تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده می شود. اما همانطور که در بالا گفتیم، حذف کوکی های شخص ثالث حذف ردیابی نیست – گزینه های دیگری نیز وجود دارد.
یکی از گزینهها انتقال از دادههای شخص ثالث به دادههای صفر یا شخص اول است – که «دادههای ارائهشده توسط مشتری» است، بنابراین از مشتری دریافت میشود، نه دستگاههای او. بنابراین به جای اجرای یک برنامه ارجاع، ما یک برنامه تولید سرنخ را اجرا می کنیم – جایی که کاربر در ازای اطلاعات شخصی خود، یک قطعه از محتوای دروازه ای را دانلود می کند.
با این حال، اگر به دادههای شخص اول برویم، همچنان باید این دادهها را هر ۱۲ ماه یکبار بررسی کنیم تا مطمئن شویم که دقیق، سازگار و قابل استفاده هستند.
همه ما باید همین الان شروع به فکر کردن در مورد آن کنیم زیرا قبل از اینکه بدانیم تغییر رخ خواهد داد، بنابراین باید آماده باشیم. اگر مطمئن نیستید که این به چه معناست، لطفاً با ما تماس بگیرید و ما می توانیم معنی آن را توضیح دهیم.
دیجیتال / 1 اوت 2022
اعلام گوگل مبنی بر اینکه استفاده از کوکی های شخص ثالث در کروم را تا پایان سال 2023 متوقف خواهد کرد، جای تعجب ندارد – بسیاری از مرورگرهای دیگر قبلاً این فناوری بدنام را کنار گذاشته اند.
با این حال، این اشتباه را نکنید که فکر کنید حذف کوکیهای شخص ثالث به معنای حذف همه ردیابی است. نیاز به کسب رضایت کاربر برای پردازش دادههای آنها بیش از هر زمان دیگری حیاتی است – و مدتها پس از حذف کوکیهای شخص ثالث ادامه خواهد داشت.
چه اتفاقی می افتد؟
گوگل اعلام کرده است که کوکی های شخص ثالث را در پایان سال 2023 در پاسخ به قوانین و مقررات جدیدی که در ژوئن 2021 لازم الاجرا شده اند – مانند مقررات حریم خصوصی و ارتباطات الکترونیکی (PECR) حذف خواهد کرد.
طرح گوگل برای حذف تدریجی استفاده از کوکیهای شخص ثالث در کروم، تنها بخشی از استراتژی بزرگتر آنها برای ایجاد یک جعبه ایمنی حریم خصوصی است که به آنها اجازه میدهد تا ضمن محافظت از حریم خصوصی کاربران، کاربران را ردیابی کنند. با این حال، گوگل با چالشهای جدی در برابر این سندباکس در قالب تحقیقات ضدتراست توسط کمیسیون اتحادیه اروپا و سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) مواجه است.
این حذف کوکیها برای هر کسی که از Chrome استفاده میکند، پیامدهایی دارد، اگرچه Chrome تنها کسی نبود که این تغییر را اعلام کرد – مرورگرهای دیگر از آن زمان پیروی کردند.
حذف کوکی ها به چه معناست؟
برای درک بیشتر در مورد معنای حذف کوکی ها، باید چهار نوع اصلی داده را بدانید:
دادههای Zero-Party – این دادههایی است که کاربر عمداً و فعالانه با یک نام تجاری به اشتراک میگذارد، مثلاً تاریخ تولد خود را در ازای یک پیشنهاد انحصاری به شما میدهد. دادههای شخص اول – دادههایی که برند مستقیماً از مصرفکنندگان جمعآوری میکند و سپس مالک آن هستند. فقط از وب سایتی که کاربر در آن وارد شده است قابل دریافت است. نمونههایی از دادههای شخص اول شامل سابقه خرید و تعامل ایمیل است. دادههای شخص دوم – دادههای بهدستآمده از یک شریک مورد اعتماد یا دادههای رفتاری به اشتراک گذاشته شده بین شرکتها، برای مثال دادههای وفاداری مشتری که توسط یک فروشگاه مواد غذایی به یک شرکت کارت اعتباری فروخته میشود. دادههای شخص ثالث – دادههای جمعآوریشده توسط شرکتهایی که مستقیماً به کاربر یا دادههای هویتی و رفتاری خریداریشده مرتبط نیستند، مانند دادههای جمعیتی عمومی یا دادههای آبوهوا.
مرورگرهایی مانند Chrome میتوانند حداکثر ۸ نوع کوکی را ذخیره کنند، اگرچه کوکیهای داده شخص اول و شخص ثالث رایجترین آنها هستند.
کسپرسکی کوکی را به عنوان “فایل های متنی با قطعات کوچک داده که برای شناسایی رایانه شما در هنگام استفاده از شبکه رایانه ای استفاده می شود” تعریف می کند.
پس از اینکه مرورگرها کوکیهای شخص ثالث را حذف کردند، همچنان میتوانید به کاربران دسترسی داشته باشید و تبلیغات شخصیسازی شده را به آنها ارائه دهید، اما بدون رضایت هر بازدیدکننده از وبسایت خود نمیتوانید این کار را انجام دهید.
چرا رضایت اینقدر مهم است؟
رضایت عنصر اصلی همه قوانین اصلی حفاظت از داده ها در سراسر جهان، از مقررات عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا (GDPR) تا مقررات عمومی حفاظت از داده های برزیل (LGPD) بوده و خواهد ماند.
حذف کوکی های شخص ثالث به معنای پایان رضایت نیست.
رضایت حتی مهمتر میشود زیرا وبسایت شما باید قبل از اینکه بتوانید هر دادهای را ذخیره کنید – بدون در نظر گرفتن فناوری مورد استفاده، از کاربرانش درخواست کرده و رضایت آنها را جلب کند.
وب سایت شما همچنین باید کاربران را در مورد فناوری هایی که برای جمع آوری داده های آنها استفاده می کنید مطلع کند. شما باید این رضایت را مستند کرده و سالانه آن را تمدید کنید.
رضایت نه تنها برای حفظ حریم خصوصی داده ها حیاتی است. همچنین در صنعت فناوری تبلیغات مرکزی است – و از زمان انتشار حالت رضایت Google در سپتامبر 2020 وجود داشته است. این حالت به وبسایتها اجازه میدهد تا همه سرویسهای Google را بر اساس رضایت کاربران نهایی خود اجرا کنند – تعادل ردیابی و رعایت بر اساس رضایت.
معرفی حالت رضایت توسط گوگل یک سیگنال واضح از طرف آنها است که می خواهند دنیای فناوری تبلیغات در جهت رضایت حرکت کند، به این معنی که تبلیغات دیجیتال باید با حریم خصوصی داده ها متعادل شود.
اگرچه کوکیهای شخص ثالث در Chrome در چند سال آینده ناپدید میشوند، رضایت به یک مکان مرکزی منتقل میشود.
این برای بازاریابی دارویی چه معنایی دارد؟
کوکی های شخص ثالث به طور گسترده در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا برای ردیابی فعالیت وب سایت در هنگام اجرای یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال به منظور هدف قرار دادن بیشتر تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده می شود. اما همانطور که در بالا گفتیم، حذف کوکی های شخص ثالث حذف ردیابی نیست – گزینه های دیگری نیز وجود دارد.
یکی از گزینهها انتقال از دادههای شخص ثالث به دادههای صفر یا شخص اول است – که «دادههای ارائهشده توسط مشتری» است، بنابراین از مشتری دریافت میشود، نه دستگاههای او. بنابراین به جای اجرای یک برنامه ارجاع، ما یک برنامه تولید سرنخ را اجرا می کنیم – جایی که کاربر در ازای اطلاعات شخصی خود، یک قطعه از محتوای دروازه ای را دانلود می کند.
با این حال، اگر به دادههای شخص اول برویم، همچنان باید این دادهها را هر ۱۲ ماه یکبار بررسی کنیم تا مطمئن شویم که دقیق، سازگار و قابل استفاده هستند.
همه ما باید همین الان شروع به فکر کردن در مورد آن کنیم زیرا قبل از اینکه بدانیم تغییر رخ خواهد داد، بنابراین باید آماده باشیم. اگر مطمئن نیستید که این به چه معناست، لطفاً با ما تماس بگیرید و ما می توانیم معنی آن را توضیح دهیم.
نوشته شده توسط لو