
در زمان نگارش این مقاله، تنها کمتر از شش هفته از انتقال از Universal Analytics (UA) به Google Analytics 4 (GA4) گذشته است، و حتی اگر از اکتبر 2020 وجود داشته باشد، استقبال تا حدودی متفاوت بوده است.
در 1 ژوئیه 2023، Universal Analytics دیگر بازدیدها را ردیابی نخواهد کرد و فقط برای دادههای تاریخی واقعاً مفید خواهد بود. جایگزین این شکل “سنتی” تجزیه و تحلیل، GA4 است، یک رویکرد جدید برای ویژگی های برنامه + وب که به شدت به یادگیری ماشینی متکی است تا به تحلیلگران حرفه ای کمک کند تا داده ها را با تجزیه و تحلیل پیش بینی پیش بینی کنند.
ما از همه افراد خواسته ایم که داده های UA خود را به GA4 منتقل کنند تا دقیق ترین داده ها را دریافت کنند. اگر در عرض شش هفته مهاجرت نکرده باشید، UA کار خود را متوقف خواهد کرد، به این معنی که ممکن است وب سایت خود را ردیابی نکنید.
بدون دسترسی به:
بازدیدکنندگان شما کجا می روند تعداد بازدیدکنندگان شما همه تبدیل های مهم شما
برای جمع آوری داده ها، باید تگ تجزیه و تحلیل مناسبی را در سایت خود تنظیم کنید، این بستگی به CMS (سیستم مدیریت محتوا) دارد که برای مدیریت وب سایت خود استفاده می کنید.
تنظیم برچسب
برای شروع کار با Google Analytics 4، باید شناسه اندازه گیری خود را با استفاده از تگ پیکربندی GA4 در سایت خود قرار دهید. اگرچه دو راه برای تنظیم یک برچسب (gtag یا Google Tag Manager) وجود دارد، ما Tag Manager را توصیه می کنیم زیرا بسیار قابل تنظیم است، معمولا بدون کار توسعه اضافی.
راه اندازی Google Tag Manager (GTM) ایجاد یک حساب کاربری و ظرف جدید
هنگامی که کانتینر جدید شما برای اولین بار بارگیری می شود، بسته به نوع کانتینر کادر محاوره ای متفاوتی خواهید دید:
* وب و AMP: شما قطعه کد نصب را برای وب سایت خود دریافت می کنید.* iOS و Android: پیوندی به مستندات توسعه دهنده دریافت می کنید.* سرور: می توانید بین تهیه سرور به صورت خودکار یا دستی یکی را انتخاب کنید.
ظرف را نصب کنید
1. در Tag Manager، روی Workspace.2 کلیک کنید. در نزدیکی بالای پنجره، شناسه کانتینر خود را با قالببندی «GTM-XXXXXX» پیدا کنید. روی شناسه کانتینر خود کلیک کنید تا کادر Install Tag Manager اجرا شود.4. قطعات کد را مطابق با کادر Install Tag Manager کپی کرده و در وب سایت خود جایگذاری کنید. قطعه کد “اسکریپت” را در قسمت قرار دهید
از خروجی HTML صفحه وب خود، ترجیحاً تا حد امکان نزدیک به تگ «head» افتتاحیه، اما زیر هر اعلانهای dataLayer.6. قطعه کد “noscript” را بلافاصله بعد از تگ “body” در خروجی HTML خود قرار دهید. هنگامی که کانتینر را در وب سایت خود نصب کردید، آماده اضافه کردن برچسب های جدید هستید.
1. در فضای کاری خود، روی > Tags.2 کلیک کنید. برای افزودن یک برچسب، روی New.3 کلیک کنید. برچسب خود را نام ببرید و آن را پیکربندی کنید: 4. پیکربندی برچسب: نوع برچسبی را که می خواهید مدیریت کنید انتخاب کنید. گوگل تگ منیجر از برچسب های محصولات گوگل و تگ های شخص ثالث پشتیبانی می کند. اگر برای تنظیم یک برچسب از یک محصول Google به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، به راهنمای Google Tag Manager خود مراجعه کنید.5. اگر هیچ نوع برچسبی مطابقت نداشت، می توانید یک تگ HTML یا تصویر سفارشی ایجاد کنید. Trigger: تریگرها کنترل می کنند که تگ صفحه فعال یا مسدود شود. درباره محرکها بیشتر بیاموزید*اختیاری: برای ارجاع بعدی، یادداشتی به پیکربندی خود اضافه کنید. برای افزودن یادداشت، روی منوی More Actions کلیک کنید و Show Notes*7 را انتخاب کنید. روی ذخیره کلیک کنید و در صورت نیاز تگ های بیشتری ایجاد کنید.
پس از قرار دادن این تگ، سایت را به عنوان جریان داده در GA4 اضافه خواهید کرد. برای انجام این کار، با انتخاب چرخ دنده تنظیمات در گوشه پایین سمت چپ، به صفحه مدیریت بروید. از این صفحه، “جریان های داده” را در زیر ستون “Property” انتخاب کنید.
استانداردهای امنیتی گوگل سختگیرانه است. محصولات Google فقط در صفحاتی که برچسبهای مرتبط را در آنها قرار دادهاید، دادهها را جمعآوری میکند.
دریافت داده های مفید از GA4
اگر پیکربندی های اضافی را برای فعال کردن در GA4 تکمیل کنید، داده های مرتبط و دقیق تری دریافت خواهید کرد.
گوگل بیان می کند که؛
بسیاری از پیکربندیها تعیین میکنند که چه دادههایی در دارایی شما جمعآوری میشود، بنابراین تنها زمانی در دسترس خواهند بود که آنها را تکمیل کنید.
هرچه زودتر این ویژگی ها را پیکربندی کنید، داده ها ارزشمندتر هستند. چک لیست ما برای پیکربندی های توصیه شده در زیر است:
GA4 بر دو چیز اصلی تمرکز دارد: یادگیری ماشین و تجسم داده ها
گوگل آنالیتیکس امیدوار است به کاربران کمک کند تا روندهای فعلی را شناسایی کرده و آینده را پیش بینی کنند. وقتی صحبت از سئو می شود، پیش بینی روندها می تواند دشوار باشد.
پیش بینی سئو عملی است برای پیش بینی و ارزیابی تغییرات در دید موتور جستجوی وب سایت شما. این شامل عواملی مانند ترافیک ارگانیک، رتبه بندی کلمات کلیدی و موارد دیگر می شود.
Google Analytics به طور خودکار داده های شما را با استفاده از تخصص یادگیری ماشین Google در مجموعه داده های شما برای پیش بینی رفتار آینده کاربرانتان غنی می کند. با پیشبینی سنجهها، فقط با جمعآوری دادههای رویداد ساختاریافته، درباره مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب میکنید.
GA4 اکنون می تواند رفتار شبکه و برنامه را در چندین دستگاه ردیابی کند، به این معنی که GA4 از تجزیه و تحلیل مبتنی بر کاربر استفاده می کند، یک تفاوت اساسی با تجزیه و تحلیل مبتنی بر جلسه که ما در UA به دیدن آن عادت کرده ایم.
از نظر تجسم داده ها، GA4 متعهد است که اطلاعات بالقوه پیچیده را به شیوه ای واضح و مختصر – بدون در نظر گرفتن سطح تجربه و تخصص مخاطبان، منتقل کند. میتوانید این تجسمهای دادهها را در بخش تحقیق بیابید، با این گزارشها میتوانید عمیقاً در رفتار کاربر در یک سطح فوقالعاده صمیمی غوطهور شوید – و تجسمهای مفیدی برای گفتن واقعی یک داستان داده داشته باشید.
در زیر الگوهای موجود برای استفاده وجود دارد، همچنین می توانید با یک بوم خالی برای داده های خود شروع کنید:
در بخش تحقیق در مقاله بعدی بیشتر در مورد تجسم داده ها صحبت خواهیم کرد. چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد GA4 وجود دارد، اما لازم نیست همه چیز را بدانید. کارشناسان ما سخت تلاش می کنند تا مهارت های خود را تقویت کنند و اینجا هستند تا به موفقیت کسب و کار شما با GA4 کمک کنند.