
اپلیکیشن محبوب رسانه های اجتماعی TikTok شروع به ایجاد تغییراتی کرده است تا خود را به عنوان یک موتور جستجو قرار دهد. ویژگی های جدید اضافه شده توسط پلت فرم برای پشتیبانی از این انتقال عبارتند از:
گسترش محدودیت کاراکتر برای شرحها از 300 به 2200 به کاربران اجازه میدهد پس از انتشار ویدیو، زیرنویسها را ویرایش کنند. نمایش کلمات کلیدی و عبارات پیشنهادی در نوار جستجوی آن
همانطور که TikTok پلتفرم خود را اصلاح می کند و بهبود می بخشد تا بیشتر تقاضا محور شود، وظیفه ما به عنوان بازاریاب این است که رسانه های اجتماعی و استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود را برای سازگاری با این تغییرات تطبیق دهیم. اگر TikTok میخواهد خود را به عنوان یک موتور جستجو قرار دهد، شاید زمان آن رسیده است که با استفاده از استراتژیهای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) مشابهی که در موتورهای جستجوی سنتی انجام میدهیم، با آن برخورد کنیم.
به کارگیری این استراتژی ها در TikTok به دو دلیل مهم است:
برای افزایش دسترسی ارگانیک شما در خود پلتفرم، گوگل شروع به نشان دادن TikToks در SERP خود کرده است، استفاده از این تاکتیکهای بهینهسازی میتواند به شما در رتبهبندی در موتور جستجو و نه فقط در پلتفرم اجتماعی کمک کند.
بنابراین آیا میتوانیم استراتژی سئوی از پیش ساختهشده خود را برای موتورهای جستجوی سنتی در نظر بگیریم و آن را در TikTok اعمال کنیم؟ لازم نیست. تفاوت های زیادی بین TikTok و موتورهای جستجوی سنتی وجود دارد و بنابراین برای موفقیت، استراتژی های ما نیز باید متفاوت باشد.
سئوی TikTok چه تفاوتی با سئو سنتی دارد؟ بهینه سازی بصری و ویدیویی، نه مبتنی بر متن
از آنجایی که TikTok یک پلتفرم بصری و ویدئوگراتر از موتورهای جستجوی سنتی است، عناصر بهینه سازی بین این دو متفاوت است. در TikTok، بهینه سازی ویدیو و سایر تصاویر خود برای سئو بسیار مهم است، این موارد شامل:
Video Overlay عنوان ویدیو کلماتی که در ویدیو به جای کلمات کلیدی #هشتگ گفته می شود [though keywords are still important!!!]
همانطور که از کلمات کلیدی برای محتوای موتور جستجوی سنتی خود استفاده می کنیم، از هشتگ ها برای TikTok استفاده می کنیم. هشتگها که در چندین پلتفرم رسانههای اجتماعی استفاده میشوند، به کاربران کمک میکنند تا محتوایی را که به آن مرتبط هستند یا به دنبال آن هستند پیدا کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که کلمات کلیدی برای سئوی TikTok مهم نیستند. کلمات کلیدی باید در عناصر متنی TikToks شما (عناوین، زیرنویسها، پوششهای متنی در ویدیوها) و همچنین در ویدیو گفته شود تا اطمینان حاصل شود که محتوای شما توسط مخاطبان مربوطه پیدا میشود. [see more on this below]. به عنوان یک نکته جانبی، استفاده از کلمات کلیدی در TikToks به آنها کمک می کند تا در SERP های سنتی نشان داده شوند.
معیارهای موفقیت
وقتی صحبت از سئو به میان میآید، دید مهم است. چه در حال بهینه سازی برای رتبه بالا در یک موتور جستجوی سنتی باشید، چه برای صفحه درباره شما (FYP) بهینه سازی کنید یا در برگه کشف ظاهر شوید، اساساً سعی می کنید محتوای خود را تا حد امکان برای مخاطبان خود قابل مشاهده کنید. آنچه متفاوت است این است که چگونه موفقیت “قابلیت مشاهده” هر پلتفرم را اندازه گیری می کنیم.
در TikTok، موفقیت با تعامل ویدیویی سنجیده میشود (برای اطلاعات بیشتر به فاکتورهای رتبهبندی زیر مراجعه کنید)، در حالی که در موتورهای جستجوی سنتی، موفقیت با ظاهر شدن در بالاترین حد ممکن در SERP اندازهگیری میشود.
فاکتورهای رتبه بندی TikTok
چندین جنبه وجود دارد که ترکیب آنها تعیین می کند که ویدیوی TikTok شما چقدر در نتایج جستجوی FYP یا TikTok رتبه بالایی خواهد داشت. آنها به شرح زیر است:
تعاملات کاربر: روشهایی که مخاطبان TikTok شما با ویدیوی شما تعامل میکنند، از جمله: لایکها، نظرات، اشتراکگذاریها، موارد دلخواه، زمان تماشا (اما نه بازدید). محتوای ویدیویی: عناصر مختلفی که در ویدیوی شما تعبیه شده است، از جمله تصاویر، پوشش متن، عنوان، هشتگ ها و صداها. نوع دستگاه: هر گونه اطلاعاتی که TikTok ممکن است از دستگاه شما جمع آوری کند، از جمله شرکت مخابراتی تلفن همراه، تنظیمات منطقه زمانی، سیستم عامل و غیره. تنظیمات حساب: مانند کشور، سن، ترجیحات زبان و غیره. تنظیمات اولیه حساب: هنگام ایجاد یک حساب کاربری، کاربران TikTok هدایت می شوند تا دسته بندی هایی را که به آنها علاقه مند هستند انتخاب کنند. اگرچه به اندازه تعاملات کاربر مهم نیست، اما در رتبه بندی ویدیوها در دسته های مختلف fyp نقش دارد. تعامل با صفحه کشف: تعامل کاربر با برگه اکتشاف، مانند کلیک کردن بر روی یک هشتگ، تحقیق در مورد یک موضوع پرطرفدار، تماشای ویدیوهایی که از صدای خاصی استفاده میکنند، یا فیلتر کردن افسانهها در مورد فاکتور رتبهبندی TikTok
برخی تصورات غلط رایج در مورد عواملی وجود دارد که اغلب تصور میشود با رتبهبندی یک ویدیو در TikTok مرتبط هستند، اما در واقع نقشی ندارند. آنها عبارتند از:
بازدیدها: در حالی که زمان تماشا یک عامل رتبهبندی است، تعداد دفعاتی که یک ویدیو مشاهده میشود تأثیری بر رتبهبندی دنبالکنندگان ندارد: تعداد دنبالکنندگان یک حساب TikTok تأثیری بر رتبهبندی یا عدم رتبهبندی ویدیوهای آنها ندارد. ایجاد محتوای بومی: سایر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی محتوای بومی (محتوای ایجاد شده در برنامه) را ترجیح میدهند، بنابراین به طور طبیعی فرض میشود که TikTok از همان اصول پیروی میکند، اما TikTok این را به عنوان فاکتور رتبهبندی رسمی ویدیوهایی که واجد شرایط رتبهبندی نیستند، مشخص نمیکند.
عواملی وجود دارد که باعث میشود محتوا اصلاً برای رتبهبندی مناسب نباشد یا توسط TikTok به عنوان محتوای نامناسب پرچمگذاری شود، به این معنی که این ویدیوها در FYP ظاهر نمیشوند. آنها به شرح زیر است:
محتوای آپلود شده توسط کاربران زیر 16 سال. اگر در حال ایجاد یک حساب تجاری هستید، “سن” کسب و کار خود را در صورتی که کمتر از 16 سال پیش ایجاد شده است، قرار ندهید. هرگونه خشونت، برهنگی یا سخنان مشوق عداوت و تنفر گنجاندن کدهای QR در ویدیوها محتوایی که تعامل کاربر را دستکاری می کند محتوای تکراری از TikTok یا پلتفرم اجتماعی دیگر نمایش شیرین کاری های خطرناک اگر توسط حرفه ای ها انجام نشود هر گونه ویژگی محصولات تنباکو یا الکل محتوایی که می تواند هرزنامه تلقی شود هر چیزی که می تواند به عنوان تهدید کننده ایمنی جزئی طبقه بندی شود محتوای جنسی بیش از حد جنسی چگونه ویدیوهای TikTok را برای نمایش در SERP بهینه کنیم
پیش از این، پست های رسانه های اجتماعی در موتورهای جستجوی سنتی ایندکس نمی شدند و در SERP ها ظاهر نمی شدند. با تغییر اولویت ها به سمت تجربه جستجوی بصری تر، موتورهای جستجو شروع به گنجاندن تصاویر یا ویدیوهای مرتبط در نتایج خود کرده اند.
کلمات کلیدی برای هر استراتژی SEO مهم هستند، بنابراین ناگفته نماند که برای حساب TikTok خود به یک استراتژی کلمات کلیدی قوی نیاز دارید. ابزارهای سنتی تحقیق کلمات کلیدی مکان خوبی برای شروع هستند، زیرا به شما اطلاع می دهند که کدام کلمات کلیدی در SERP های سنتی مانند گوگل رتبه بندی می شوند. با این حال، انجام تحقیقات بیشتر مهم است زیرا کلمات کلیدی تولید شده توسط این ابزارها لزوماً آنهایی نیستند که در TikTok محبوب هستند.
برای مقابله با این، بسیاری از افراد از روشی استفاده میکنند که در آن با یک کلمه کلیدی اصلی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی شروع میکنند و سپس تحقیقات بیشتری را در خود برنامه TikTok انجام میدهند تا ببینند چه چیزی در حال پیشرفت است. به عنوان مثال، کلمه کلیدی اصلی ممکن است “ناهار” باشد. با استفاده از این کلمه کلیدی، آن را در برگه اکتشاف و به دنبال آن حرف “a” وارد می کنید و سپس برخی از موضوعات پرطرفدار را که ممکن است به شما مرتبط باشد، یادداشت کنید. این کار را با هر حرف الفبا تا زمانی که کلمات کلیدی خود را بدست آورید، ادامه دهید.
با استفاده از این ابزار می توانید:
یک کلمه کلیدی خاص را جستجو کنید تا محبوبیت فعلی آن، هرگونه تغییر اخیر در محبوبیت (اعم از افزایش، حفظ یا کاهش) و نرخ کلیک آن را ببینید.
یا…
فقط به روندهای کلمات کلیدی که با ترکیبی از مکان، صنعت، هدف، نوع کلمه کلیدی و دوره زمانی فیلتر شده اند نگاه کنید.
هنگامی که کلمات کلیدی خود را دارید، باید آنها را در محتوای خود بگنجانید. درست مانند سئو سنتی، شما می خواهید کلمات کلیدی شما در قسمت های خاصی از محتوای ویدیوی شما ظاهر شوند:
شرحها: TikTok اخیراً محدودیت کاراکتر خود را برای شرحها از 300 کلمه به 2200 کلمه افزایش داده است. این به سازندگان اجازه میدهد هنگام توصیف محتوای ویدیوی خود تخیل بیشتری داشته باشند. به این معنی که فضای بیشتری برای گنجاندن کلمات کلیدی در زیرنویسها به همراه حداکثر 5 هشتگ مرتبط وجود دارد که همگی به محتوای «قابل جستجو» بیشتر کمک میکنند.
همپوشانی متن در ویدیوها: متن جاسازی شده در ویدیوها نیز در نظر گرفته میشود تا تصمیم بگیرید کدام ویدیوها به مخاطبان مرتبط هستند – بنابراین مهم است که از کلمات کلیدی خود در این راه استفاده کنید.
نکته مهم – اگر کلمات کلیدی وجود دارد که میخواهید در ویدیو بگنجانید، اما احساس میکنید که از قبل متن زیادی روی صفحه دارید، این ترفند ممکن است برای شما مناسب باشد! می توانید کلمات کلیدی خود را در پوشش متنی وارد کنید، اما سپس متن را “خارج از صفحه” بکشید – این بدان معناست که کاربران آن کلمات کلیدی را در خود ویدیو نمی بینند، اما الگوریتم TikTok آنها را شناسایی می کند و محتوای شما را به مخاطبان مناسب هدایت می کند.
سرفصل ها: درست مانند سئو سنتی، مهم است که کلمات کلیدی خود را در سرفصل ها بگنجانید.
کلمه گفتاری: اگر مثلاً یک پست وبلاگ یا راهنما بنویسید، معمولاً کلمه کلیدی خود را در متن خود قرار می دهید. به طور مشابه، از آنجایی که TikTok از محتوای مبتنی بر ویدیو تشکیل شده است، مهم است که کلمه کلیدی خود را با صدای بلند در ویدیو بیان کنید. گفتار را می توان برای تعیین اینکه آیا کلمه کلیدی در محتوا گنجانده شده است و سپس دوباره برای مخاطبان مناسب نمایش داده می شود تجزیه و تحلیل کرد.
اولین قدم ها برای شهرت TikTok…
از آنجایی که TikTok به ایجاد تغییرات برای جایگاه خود به عنوان یک موتور جستجو ادامه می دهد، به عنوان بازاریابان مهم است که از این تغییرات آگاه باشند و استراتژی های خود را بر این اساس تطبیق دهند. سئوی TikTok در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما است، بنابراین درک اینکه از کدام روشها میتوان برای دستیابی به نتایج استفاده کرد، حیاتی است.
الگوریتم یادگیری ماشینی TikTok هرچه بیشتر به استراتژی SEO TikTok خود پایبند باشید، پیشنهاد شما را بهتر درک می کند و بنابراین محتوای شما را به کاربران مرتبط نشان می دهد. دنبال کردن مراحل این مقاله به شما کمک می کند تا تعامل خود را افزایش دهید و برند خود را از TikTok ضعیف به TikTok تبدیل کنید.