
سال 2023 بدون شک سال تغییر در سئو خواهد بود – همه آنها هستند. برای نزدیک به یک ربع قرن، گوگل در تلاش برای دستیابی و سپس حفظ تسلط به ظاهر شکست ناپذیر خود در دنیای جستجو، متخصصان جستجو را با چنگال های خود نگه داشته است.
با این حال، مانند هر سال، ما پیشبینیهایی را از کارشناسان خود جمعآوری کردهایم که آنها این تغییر را چگونه میبینند، برای چه هدفی، و چگونه ممکن است بر برندهایی که آنلاین کار میکنند، تأثیر بگذارد.
پیش بینی های من
کارشناسان تقریباً اصول اولیه را در اینجا پوشش داده اند – هیچ چیز متغیر نیست، اما همان طور که شلی دیگر زمانی گفت، نوسان است، و این به ویژه در جستجو صادق است. با این حال، توصیه های گوگل اغلب جلوتر از توانایی های واقعی آن است، بنابراین باید امسال با دیوید چک کنم. من فکر میکنم هنوز چند سال با گوگل فاصله داریم که بتواند به درستی «محتوای مفید» را از هم متمایز کند، اما این بدان معنا نیست که شاهد برداشتن گامهای کوچک در این مسیر نباشیم.
به نظر شما chatGPT خوب است؟ GPT-3، مدل زبانی که مبتنی بر آن است، بر روی 175 میلیارد پارامتر آموزش دیده است – GPT-4 قرار است بر روی حدود 100 تریلیون پارامتر آموزش ببیند، مرتبهای بزرگتر از نسخه قبلی خود، و احتمالاً در سال 2023 وارد بازار خواهد شد. (اگر چه ما شاهد اجرای این مورد در مدل چت خواهیم بود یا خیر، نامشخص تر است). با این حال، همچنان یک دستگاه سرقت ادبی خواهد بود. سرقت ادبی خفیف، بله، اما به هر حال سرقت ادبی است.
در حالی که اعضای جامعه بازاریابی آنلاین و سئو ذهن خود را از سرعت هرزنامه کردن محتوای یک وب سایت وابسته با یک میلیارد صفحه از دست خواهند داد، برندهایی که بر ساخت واحدهای متخصص تمرکز دارند، سود بلندمدت را به دست خواهند آورد. رسانه ها به طور معمول به این موضوع اشاره می کنند که ساندار پیچای و گوگل به طور گسترده تر نگران chatGPT هستند، اما در واقعیت آنها بسیار مطیع تر هستند. به عنوان مثال، جف دین، رئیس هوش مصنوعی گوگل (و یک دنبال کننده خوب توییتر)، در پاسخ به سوالی در اواخر سال گذشته در یک جلسه همه حزبی، موارد زیر را گفت:
ما کاملاً به دنبال این هستیم که این چیزها را به محصولات واقعی تبدیل کنیم و به چیزهایی تبدیل کنیم که مدل زبان را بهطور برجستهتر نشان میدهند، نه زیر پوششهایی که تاکنون از آنها استفاده کردهایم. […] اما بسیار مهم است که ما این را به درستی دریافت کنیم.[…]”شما می توانید تصور کنید که برای برنامه هایی مانند جستجو، مسائل واقعی واقعا مهم هستند، و برای سایر برنامه ها مسائل مربوط به سوگیری و سمیت و ایمنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.”
برای مثال، LaMDA به اندازه کافی خوب بود تا یک Googler را متقاعد کند که منطقی است. من هنوز نمی توانم تصور کنم که chatGPT به این شاهکار خاص دست یافته است. در حالی که من نیازی به عجله گوگل نمی بینم، به احتمال زیاد در سال 2023 اجازه دسترسی زودهنگام به LaMDA را خواهیم داشت – اما بیشتر تلاش های غول جستجو در راه هایی برای ایجاد اعتبارنامه EEAT خواهد بود.