
در دنیای دیجیتال امروزی، رسانههای اجتماعی به ابزاری ضروری برای کسبوکارها تبدیل شدهاند تا با مخاطبان خود درگیر شوند، آگاهی از برند ایجاد کنند و محصولات و خدمات خود را ارتقا دهند. با این حال، با میلیونها کاربر رسانههای اجتماعی در سرتاسر جهان، پیگیری تمام مکالمات و بازخوردها در مورد برند شما میتواند بسیار چالش برانگیز باشد (اگر هنوز هم دارید، یعنی!). اینجاست که گوش دادن اجتماعی وارد عمل می شود!
گوش دادن اجتماعی اساساً جایی است که شما کانال های رسانه های اجتماعی را برای اشاره و گفتگو در مورد برند و صنعت خود رصد می کنید. این به شما کمک می کند تا نقاط دردناک مخاطبان خود را شناسایی کنید، نیازهای آنها را درک کنید و شهرت برند خود را بهبود بخشید. در این مقاله، شما را در فرآیند ایجاد یک کمپین شنیداری اجتماعی راهنمایی میکنیم که به شما کمک میکند تا در بازی خود باقی بمانید.
پس دقیقاً چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟!
اول چیزهای مهم؛ اهداف و مقاصد خود را مشخص کنید
قبل از شروع هر کمپین شنیداری اجتماعی، مهم است که اهداف و اهداف خود را مشخص کنید. دقیقاً می خواهید با کمپین خود به چه چیزی برسید؟ آیا می خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید، رضایت مشتری را بهبود بخشید یا هوش بازار را به دست آورید؟ یا شاید همه این چیزها؟! تعیین اهداف به شما کمک می کند تا یک نقشه راه روشن برای کمپین خود ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که با اهداف تجاری شما همسو است.
ابزار گوش دادن به رسانه های اجتماعی مناسب را انتخاب کنید
برای نظارت موثر بر مکالمات در مورد برند خود در رسانه های اجتماعی، به ابزارهای مناسب نیاز دارید. ابزارهای گوش دادن به رسانه های اجتماعی متعددی در بازار وجود دارد و انتخاب درست آن می تواند دلهره آور باشد. هنگام انتخاب ابزاری که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، عواملی مانند قیمت، ویژگی ها و سهولت استفاده را در نظر بگیرید.
ذکر نام تجاری خود را دنبال کنید
یکی از اهداف اولیه یک کمپین شنیداری اجتماعی، نظارت بر ذکر نام تجاری شما در رسانه های اجتماعی است. میتوانید هشدارهایی را تنظیم کنید تا زمانی که نام تجاری شما در کانالهای رسانههای اجتماعی ذکر میشود به شما اطلاع دهند. این به شما کمک میکند بلافاصله به نظرات و بازخوردهای منفی پاسخ دهید و نگرانیهای مشتری را برطرف کنید. مرکز بازاریابی اینفلوئنسر اخیراً یک راهنمای عالی برای ابزارهای نظارت بر شنیدن اجتماعی نوشته است، می توانید آن را در اینجا بخوانید
رقبای خود را دنبال کنید
توجه به رقبای خود در محیط رقابتی کسب و کار امروز بسیار مهم است. گوش دادن اجتماعی می تواند به شما کمک کند فعالیت های رسانه های اجتماعی رقبای خود را پیگیری کنید، نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنید و استراتژی خود را بر این اساس بهبود بخشید.
داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید
جمع آوری داده ها یک چیز است، تجزیه و تحلیل آن چیز دیگری است. موفقیت کمپین گوش دادن اجتماعی شما به توانایی شما در تجزیه و تحلیل داده هایی که جمع آوری می کنید و بینش عملی به دست می آورید بستگی دارد. از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی روندها، احساسات و الگوهای موجود در داده های خود استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرید و استراتژی رسانه های اجتماعی خود را بهبود ببخشید.
یک برنامه مدیریت بحران ایجاد کنید
شبکه های اجتماعی می توانند شمشیر دولبه باشند! در حالی که فرصت هایی برای ارتباط با مخاطبان شما فراهم می کند، برند شما را نیز در معرض بازخورد و انتقاد منفی قرار می دهد. وجود یک برنامه مدیریت بحران برای پاسخ به هرگونه اظهار نظر منفی و کاهش تأثیر هر بحران ضروری است. در صورت نیاز به استفاده از آن، ساختن یکی از آنها از قبل میتواند دنیایی از استرس شما را نجات دهد!
با مخاطبان خود درگیر شوید
رسانه های اجتماعی بستری عالی برای کسب و کارها فراهم می کند تا با مخاطبان خود درگیر شوند، روابط ایجاد کنند و وفاداری به برند ایجاد کنند. با پاسخ دادن به نظرات آنها، تشکر از آنها برای بازخورد مثبت، و رفع نگرانی هایی که ممکن است داشته باشند، با مخاطبان خود درگیر شوید. این نوع تعامل می تواند واقعا مفید باشد. فقط به برخی از شرکت های بزرگ نگاه کنید، به عنوان مثال Virgin Media، که کمتر از بررسی های ستاره ای در Trustpilot دارند. آنها به ندرت به هر چیزی پاسخ می دهند…
موفقیت خود را بسنجید
اندازه گیری موفقیت کمپین شنیداری اجتماعی برای تعیین اثربخشی آن بسیار مهم است. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اندازه گیری موفقیت کمپین خود تنظیم کنید، مانند نرخ تعامل، تجزیه و تحلیل احساسات و سطح رضایت مشتری.