
هر هفته خلاصه ای از اخبار هفتگی بازاریابی دیجیتال را برای مشتریان خود ارسال می کنیم که باید در مورد آن بدانند. در جمع بندی این هفته، مقاله ای درباره مدل های انتساب که گوگل در حال حذف آن ها در Google Analytics 4 (GA4) و Google Ads است قرار دادیم.
این یک تغییر بسیار بزرگ است، به خصوص اگر از یکی از مدل هایی استفاده می کنید که حذف می شود. بنابراین تصمیم گرفتیم این پست را به اشتراک بگذاریم که دقیقاً آنچه را که اتفاق میافتد، دیدگاه ما، تاریخهای مهم این تغییرات و توصیه ما را توضیح میدهد. پس بیایید شیرجه بزنیم و ببینیم چه خبر است.
Google در 6 آوریل 2023 اعلام کرد که چندین مدل انتساب در GA4 و Google Ads را بین ماه می تا سپتامبر 2023 منسوخ خواهد کرد. تاریخ دقیق هر مرحله از تغییر در زیر آمده است.
مدل هایی که در دسترس خواهند ماند مبتنی بر داده و آخرین کلیک هستند. گوگل توضیح داد که این به این دلیل است که پذیرش مدل مبتنی بر داده بسیار زیاد است و در نتیجه استفاده بسیار کمی از مدلهای دیگر میشود.
ما فکر میکنیم این حرکت خوبی از سوی Google است، زیرا مدل مبتنی بر داده (اکنون پیشفرض در هر دو پلتفرم است) باید دقیقترین انتساب تبدیلها به هر کانال/نقطه تماس را در سفرهای کاربران شما تضمین کند. بنابراین گزارش باید قابل اعتمادتر از همیشه باشد.
با تطابق بیشتر GA4 و Google Ads با یکدیگر، تفاوت های گزارش دهی بین این دو نیز باید تا حد زیادی کاهش یابد.
انگیزههای Google برای حفظ مدل آخرین کلیک ممکن است به این معنی باشد که هنوز توسط شرکتهای زیادی استفاده میشود که با حذف آن سازگاری ندارد (در حال حاضر تعداد زیادی وجود دارد که به دلیل GA4 و Looker Studio خوب کار نمیکنند). اگرچه ما این را می گوییم، اما گمان می کنیم که گوگل در آینده نزدیک مدل آخرین کلیک را حذف خواهد کرد، زیرا مزایای آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که مدل مبتنی بر داده ارائه می دهد.
کدام مدل های انتساب باقی می مانند و کدام یک می روند؟
اقامت کردن:
من دارم میروم:
ابتدا بر روی یک زمان واپاشی بر اساس موقعیت خطی کلیک کنید
تاریخ های مهم:
مه 2023: مدلهای اسناد مبتنی بر موقعیت، خطی و اولین کلیک دیگر برای رویدادهای جدید پیادهسازی در GA4 در دسترس نخواهند بود. عبارت واقعی گوگل برای این “اقدامات تبدیل” بود که اصطلاحات تبلیغاتی گوگل است. ما معتقدیم که آنها در واقع به معنای “رویدادهای تبدیل” هستند و گمان میبریم که این بدان معناست که مدلهای انتساب در داراییهای ایجاد شده پس از آوریل 2023 در دسترس نخواهند بود. ما از ماه مه به آنچه در GA4 روی میدهد چشمانداز خواهیم داشت، اما امیدواریم Google وضوح بیشتری در این مورد ارائه دهد. این موضوع قبل از آن
ژوئن 2023: مدلهای واپاشی مبتنی بر موقعیت، مدلهای خطی، و مدلهای انتساب با کلیک اول دیگر برای کنشهای تبدیل جدید در Google Ads در دسترس نخواهند بود.
سپتامبر 2023: مدلهای انتساب مبتنی بر موقعیت، خطی و اولین کلیک دیگر در GA4 و Google Ads در دسترس نخواهند بود.
توصیه ما
به دلایل ذکر شده در بالا توصیه می کنیم از مدل داده محور در GA4 و Google Ads استفاده کنید.
باید انتظار داشته باشید که نتایج بین مدلها متفاوت باشد، بنابراین کانالی که در آخرین کلیک بهترین عملکرد را برای شما دارد ممکن است برای مدیریت داده بهترین نباشد. به طور مشابه، یک کانال با عملکرد پایین به صورت خطی می تواند در داده محور بسیار کارآمد باشد.
توجه به این نکته مهم است که اگر قبل از مهلت مقرر به Data Driven یا Last Click تغییر ندهید، Google به طور خودکار برای شما به Data Driven تغییر مکان می دهد. منتظر نباشید تا Google آن را به شما تحمیل کند، همین حالا تغییر را انجام دهید تا بتوانید تصمیمات آگاهانه تری در مورد کانال هایی که بودجه و منابع را بر اساس سهم واقعی آنها در بازاریابی خود اختصاص می دهید، بگیرید.
اگر در رابطه با GA4 یا Google Ads یا هر جنبه ای از تلاش های بازاریابی دیجیتال خود به کمک نیاز دارید، در تماس با ما دریغ نکنید! می توانید مشاوره رایگان با کارشناسان ما را در اینجا رزرو کنید یا از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید.
با ما تماس بگیرید